Mar 22, 2012

Ia-o si da-o mai departe catre iubitorii filmului!

Sau leapșa, ca atunci când eram mici și o jucam cu mare drag până ne chemau insistent părinții în casă. În timp ce blidele se răceau sub privirile neputincioaso-enervate ale celor care ne-au adus pe lume, joaca era în toi și nici gând să părăsim terenul! ”Piua” pentru o țâră de răgaz și o luam de la capăt!

Drd Emil Călinescu a împânzit blogosfera cu un soi de leapșă cinefilă și m-a avertizat foarte clar că nu am voie s-o ratez, în calitate de iubitor adevărat al filmului. Bine, domnule Călinescu! Facă-se voia ta! Să purcedem la treabă, dar nu înainte de a o pasa mai departe, către: Mataș, Andreea Livia Lupșa, Maria Mădălina Chilă, Victor Preda, cronicarul Daniel Alexandrescu, regizorul Bianca Rus, Marian Iuga de la Filmsinopsis.ro, Jovi Ene de la Filme și Cărți, Teo de la Despre filme, Maria de la Film Cultură Artă

SECȚIUNEA 1 - FILME STRĂINE

 1. Filmul preferat
Sunt atât de multe filme bune în lumea asta, că tare greu mi-ar fi să mă opresc la unul singur. În plus, am observat că gusturile se mai schimbă, fie cu trecerea anilor, fie în funcție de starea de moment. Dacă mă întrebați acum, aș răspunde fără să stau prea mult pe gânduri că filmul meu preferat este To Kill A Mocking Bird (1962; r. Robert Mulligan), deși ani buni a fost The Shawshank Redemption, pe care l-am văzut de atâtea ori, încât m-am încurcat în numărătoare. Și pentru că uneori simt nevoia să mă înfior, alteori să trag o porție zdravănă de râs, am ales câte un film de suflet pentru fiecare categorie principală.

Așadar:


Animație: Sen to Chihiro no kamikakushi/Spirited Away (2001, r. Hayao Miyazaki). Cea mai tare animație pe care am văzut-o până acum și nu văd cum ar putea fi detronată prea curând. Absolut fabuloasă!
Acțiune: The Matrix (1999; r. Andy Wachowski, Lana Wachowski)
Dramă: The Shawshank Redemption (1994; r. Frank Darabont).
Comedie: The Apartment (1960; r. Billy Wilder). Sau să fie Some Like It Hot/Unora le place jazzul? (1959; r. Billy Wilder). Îmi place foarte mult combinația Billy Wilder – Jack Lemmon.
Familie: The Wizard of Oz (1939; r. Victor Fleming). Desăvârșit!!
Istoric: The Pianist (2002; r. Roman Polanski)
Mister: The Green Mile (1999; r. Frank Darabont) și Dial M for Murder (1954; r. Alfred Hitchcock). Pur și simplu, nu mă pot hotărî!
SF: Terminator 2: Judgment Day (1991; r. James Cameron). De departe!
Război: Schindler's List (1993; r. Steven Spielberg). Nu știu alții ce gândesc, dar rămân la părerea că e cel mai bun film al lui Spielberg.
Aventură: Back to the Future (1985; r. Robert Zemeckis)
Crimă: Se7en (1995; r. David Fincher)
Fantezie: El laberinto del fauno (2006; r. Guillermo del Toro). O capodoperă sau perfecțiunea însăși!
Horror: The Exorcist (1973; r. William Friedkin). Multă vreme a concurat în mintea mea cu Rosemary’s Baby (1968; r. Roman Polanski). De fapt, nici acum nu-s foarte sigură pe care dintre ele îl prefer mai mult!
Sport: Million Dollar Baby (2004; r. Clint Eastwood)
Western: Il buono, il brutto, il cattivo (1966; r. Sergio Leone). Cel mai tare western pe care l-am văzut vreodata!
Documentar: Vals Im Bashir (2008; r. Ari Folman).
Film-Noir: Double Indemnity (1944; r. Billy Wilder)
Muzical: Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007; r. Tim Burton)
Biografic: Amadeus (1984; r. Milos Forman)
Romantic: Casablanca (1942; r. Michael Curtiz)
Thriller: Mystic River (2003; r. Clint Eastwood).

2. Cel mai prost film văzut vreodată.
Sunt multe filme proaste. Într-o seară, aveam chef de un horror bun și am dat peste Alone in the Dark (2005; r. Uwe Boll). Groaznic de prost! Asta și pentru că nu m-am încumetat (încă) să văd Plan 9 From Outer Space (1959; r. Edward D. Wood Jr.).

3. Cel mai bun 3d?
Avatar (2009; r. James Cameron).

4. Cea mai mare dezamăgire?
Batman and Robin (1997; r. Joel Schumacher). Dezastrul la el acasă.

5. Ultimul film vizionat?
Habemus Papam (2011; r. Nanni Moretti). Slăbuț.

6. Ce film necunoscut ai recomanda (3 opțiuni):
Habar n-am care este nivelul de cunoștințe al celorlalți în materie de filme. Încerc să recomand câteva pelicule despre care nu am auzit vorbindu-se foarte mult în jurul meu:

6.1. Aș fi tentată să propun Hodejegerne/Headhunters (2011; r. Morten Tyldum). Dar cum luna viitoare vine în cinematografele noastre, nu cred că va mai fi chiar necunoscut. Să mergeți să-l vedeți! Merită! Așadar, las Headhunters deoparte și propun The Stoning of Soraya M (2008; r. Cyrus Nowrasteh).

6.2. Abre los ojos (1997; r. Alejandro Amenábar), varianta originală și infinit mai bună a Vanilla Sky (2001; r. Cameron Crowe).

6.3. Le scaphandre et le papillon (2007; r. Julian Schnabel). Absolut cutremurător și o lecție de viață pentru mine, cel puțin.

SECȚIUNEA A 2-A: FILME ROMÂNEȘTI
7. Filmul românesc preferat?
Nea Mărin Miliardar (1979; r. Sergiu Nicolaescu). Nici nu discut!

8. Ce preferati: filmele de dinainte de 89 sau cele actuale?
De dinainte de 89, fără să clipesc!

9. Cel mai slab film romanesc?
Nașa (2011; r. Jesus del Cerro si Virgil Nicolaescu). Absolut îngrozitor! Atât de prost, că devine amuzant.

10. Cinci filme românești pe care le-ai recomanda (în afară de preferat):
10.1. Mihai Viteazul (1971; r. Sergiu Nicolaescu);
10.2. Moartea Domnului Lăzărescu (2005; r. Cristi Puiu). Ăsta nu e banc, din păcate, am avut de-a face cu sistemul nostru de sănătate;
10.3. Operațiunea Monstrul (1976; r. Manole Marcus). Delicios!
10.4. Pădurea spânzuraților (1966; r. Liviu Ciulei);
10.5. Reconstituirea (1968; r. Lucian Pintilie).

11. Ultimul film românesc văzut?
Principii de viață (2010; r. Constantin Popescu). Tare slab!